Základní škola Bohumila Hrabala

Fotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky Rotatoru
Nový žák
Školní jídelna
Školní družina
Žákovská knížka

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ

Školské poradenské pracoviště (ŠPP) tvořené týmem odborníků je zřízeno za účelem pomoci všem žákům školy, aby dosáhli svého maximálního rozvoje svých znalostí a dovedností v rámci individuálních možností.

Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:

  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  • prevenci školní neúspěšnosti,
  • kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  • podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  • podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  • průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  • včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  • metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

 

Krizový plán školy ke stažení zde

 

Obsah činností:

Výchovný poradce (Mgr. Jitřenka Králová, Mgr. Jana Králová)

Vykonávají specializovanou metodologickou činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem.

  • Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
  • Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
  • Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
  • Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
    • s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory,
    • s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
    • s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,
    • v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
  • Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
  • Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
  • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.

 

Výchovný poradce (zaměření na žáky s odlišným mateřským jazykem - OMJ) - Mgr. Jana Císařová

  • spolupracuje s vedením školy, rodiči, třídními učiteli i ostatními pedagogy při nástupu do školy žáků s OMJ 
  • v případě potřeby ve spolupráci s krajským koordinátorem NPI zajišťuje tlumočníka 
  • zprostředkovává zadání a poskytuje pomoc při vyhodnocování Orientačního diagnostického jazykového testu
  • na základě výsledků jazykového testu pomáhá vytvářet skupiny Jazykové přípravy žáků cizinců, metodicky vede pedagogy, kteří se podílejí na výuce  žáků s OMJ
  • sleduje činnost ve skupinách Jazykové přípravy, kontroluje třídní knihy a poskytuje zpětnou vazbu zástupci pro ŠPP
  • průběžně komunikuje s rodiči žáků s OMJ a ve spolupráci s třídními učiteli a ostatními pedagogickými pracovníky dává těmto žákům cizincům podporu nutnou k postupnému kompenzování a odstraňování jazykových a sociokulturních bariér

 

  • průběžně sleduje jazykové pokroky a proces začleňování žáků cizinců do školního prostředí

      

Kariérový poradce (Mgr. Jana Králová)

 

  • Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
    • koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
    • základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
    • individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem,
    • poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem,
    • spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
    • zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek,
    • poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
  • Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.
  • Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
  • Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.

 

Psycholog (Mgr. Radka Charvátová)

Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.

 

  • Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
  • Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
  • Screening, ankety, dotazníky ve škole.
  • Individuální případová práce se žáky v osobních problémech, zejména konzultace a vedení.
  • Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
  • Prevence školního neúspěchu žáků, zejména náprava a vedení.
  • Skupinová a komunitní práce s žáky.
  • Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
  • Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
  • Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
  • Konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí.
  • Podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole a školském zařízení.
  • Podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání.
  • Metodická pomoc třídním učitelům.
  • Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení.
  • Účast na pracovních poradách školy.
  • Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
  • Prezentační a informační činnost.
  • Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole.

Konkretizace činnosti školního psychologa zde

Odkaz na elektronickou schránku důvěry zde

Metodik prevence (Mgr. Jitřenka Králová, Bc. Martin Závodský)

  • Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
  • Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
  • Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
  • Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
  • Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
  • Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
  • Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
  • Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
  • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
  • Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
  • Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
  • Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
  • Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
  • Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
  • Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
  • Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.

Odkaz na školní preventivní program zde.

Speciální pedagog (Mgr. Miluše Volková, Mgr. Vladimír Masopust)

  • Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Výuka žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
  • Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb ve spolupráci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy.
  • Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
  • Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci.
  • Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
  • Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.
  • Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  •  
  • Učitel pro žáky s odlišným mateřským jazykem (Lucie Karasová)
  • Výuka žáků s OMJ
  • Spolupráce s výchovným poradcem pro žáky s OMJ, třídními učiteli, ostatními vyučujícími a vedením školy při tvorbě plánů výuky
  • Pravidelné informování výchovného poradcem pro žáky s OMJ a vyučujících o pokrocích žáků ve výuce
  • Spolupráce při zapisování údajů do příslušných dokumentů

 

Administrativní pracovníci (Mgr. Vladimír Masopust, Mgr. Jiří Pejšman)

  • Ve spolupráci s výchovnými poradci, popř. metodiky prevence zápis podpůrných opatření a dalších skutečností do systému Bakalář
  • Spolupráce s třídními učiteli v oblasti poradenství
  • Příprava obsahu pedagogických rad v oblasti poradenství
  • Spolupráce s externími organizacemi

 

Externí spolupracovníci:

  • pracovnice PPP pro Prahu 8, popř. další PPP a SPC
  • OSPOD
  • Policie ČR